Visie
Techniek heeft invloed op ons handelen, op onze manier van leven, op de wijze waarop we in interactie staan met onze omgeving, ... Het is een soort medium tussen de gebruiker en zijn of haar omgeving. Of zoals de Franse socioloog Latour het stelt ‘technologie is de mediator die actief de werkelijkheid mede vormgeeft’. Maar techniek heeft niet alleen invloed op ons en onze omgeving, ook wij hebben impact als het gaat om de ontwikkeling van techniek. Ons handelen, onze keuzes zijn mede bepalend voor de richting waarin technologie evolueert.
Indicatoren
Wil je aan de slag met duurzame ontwikkeling in het kader van techniek-educatie dan vind je hier een lijst met indicatoren samengesteld op basis van de visietekst en aangevuld vanuit de jarenlange ervaring binnen het team NME/EDO van het departement Omgeving. De indicatorenlijst kan je inzetten om technisch georiënteerde educatieve workshops, projecten, praktijklessen, doe-cursussen, … te toetsen aan een aantal duurzaamheidsindicatoren.
Technologie in vraag?
CCD-ME-NOT UMBRELLA - artefacten om te overleven in de stad van de toekomst Verlaat het huis dan niet zonder deze paraplu bezaaid met infrarood-LED's die alleen zichtbaar zijn voor CCD-bewakingscamera's, ontworpen om u te laten flirten met object-trackingalgoritmen die worden gebruikt in geavanceerde bewakingssystemen. Train het systeem in het herkennen van niet-menselijke vormen en patronen. http://survival.sentientcity.net/umbrella.html | |
Een zichzelf onderhoudend ecosysteem voor een rubberboomplant | |
"Johny is dol op planten, maar hij maakt zich een beetje zorgen om hen wanneer hij weg is en niemand kan ze water geven. Marie is niet zo geïnteresseerd in planten, maar ze maakt zich wel een beetje zorgen over de klimaateffecten van haar energieverbruik. John krijgt een nieuwe plant met een Natural Fuse omdat het voor zichzelf kan zorgen wanneer hij weg is. Mary krijgt een nieuwe plant met een Natural Fuse omdat het een systeem heeft dat de CO2-voetafdruk absorbeert van dingen die erop zijn aangesloten. Omdat Natural Fuses allemaal met elkaar verbonden zijn, kan het, als ze overcapaciteit heeft in haar Natural Fuse, het energieverbruik van andere mensen elders in de stad compenseren. Op een dag kan Mary haar lamp 3 keer langer gebruiken dan normaal omdat niemand anders in het systeem gebruikt ze hun capaciteit. Op een dag wordt de plant van John gedood omdat iemand in het systeem de energielimiet overschrijdt. | |
Een eminente roboticus en Ph.D. aan het Media Lab van MIT onderzoekt Dobson "machinetherapie" - een persoonlijke, maatschappelijke en psychoanalytische studie van machineontwerp en de effecten ervan op het dagelijks leven van mensen. Kijk terwijl ze Screambody, Blendie en Omo tentoonstelt, drie fascinerende robots die hun gebruikers aanspreken en beïnvloeden op provocerende manieren. | |
Filosofie: Mens en techniek https://www.filosofie.nl/nl/artikel/30679/wat-dingen-met-ons-doen.html
|
Wil je je verdiepen in de materie
Ben je op zoek naar inspiratie voor je volgende les of voordracht, wil je meer weten over methodieken die je kan inzetten in de klas, ben je op zoek naar een boek of een online opleiding, … Hierna vind je een greep uit het aanbod op deze website:
- Artikels en opinies
- Boeken
- Publicaties
- Online cursussen
- Presentaties en video's
- Vormingen
There is no content with the specified labels
- Tools
- Goede praktijkvoorbeelden
- Methodieken - werkvormen
- Evalueren van leren
- Procesevaluatie
There is no content with the specified labels
Wordle
Bij de opstart van het project 'Samenleving, Techniek en Duurzame ontwikkeling' werd aan een aantal Vlaamse experts gevraagd welke begrippen ze linken aan techniek voor een duurzame toekomst.
In volgende Wordle zie het resultaat van deze bevraging.
Heb je suggesties of aanvullingen over dit thema neem dan gerust contact op.
- domeinoverschrijdend-edo-competenties-systeemdenken
- domeinoverschrijdend-interdisciplinariteit
- domeinoverschrijdend-edo-competenties-normatieve-competentie
- domeinoverschrijdend-edo-competenties-toekomstdenken
- domeinoverschrijdend-edo-competenties-actiegerichtheid
- doelgroep-lager-onderwijs
- doelgroep-hoger-onderwijs
- doelgroep-secundair-onderwijs
- doelgroep-andere
- domeinoverschrijdend-edo-competenties-strategische-competentie
- domeinen-techniek
- domeinen-natuurwetenschappen