Van Poeck, K., Östman, L., & Öhman, J. (2019). Sustainable Development Teaching. Ethical and Political Challenges. Oxon: Routledge.
Lesgeven over duurzaamheidsvraagstukken zoals klimaatverandering, ongelijkheid, biodiversiteitsverlies, 'plastic soup', enz. is niet evident. Deze kwesties zijn zo complex dat leerkrachten niet zonder meer kunnen terugvallen op het aanreiken van kant-en-klare oplossingen. Bovendien brengen ze vaak ethische dilemma's met zich mee en onenigheid over wat de beste oplossingen zijn. De discussies daarover kunnen soms hoog oplopen. Lesgeven over duurzame ontwikkeling houdt dus heel wat ethische en politieke uitdagingen in.
Dit boek wil leerkrachten ondersteunen en inspireren bij deze veeleisende opdracht.
Naar aanleiding van de boekvoorstelling in november 2019 werden de volgende presentaties gegeven:
- Introduction: aims and focus of the book (Katrien Van Poeck)
- Principles for sustainablility teaching (Leif Östman)
- Three selective traditions in environmental and sustainability education (Johan Öhman)
- Sustainable development teaching in view of qualification, socialisation and person formation (Katrien Van Poeck)
- Transactional theory of sustainability teaching and learning (Leif Östman)
- Sustainability and wicked sustainability problems (Thomas Block & Erik Paredis)
- Classroom discussions on sustainability issues (Karin Rudsberg & Johan Öhman)
- Teacher moves: Political moves (Katrien Van Poeck & Leif Östman)
- Teacher moves: Ethical moves (Katrien Van Poeck, Leif Östman & Johan Öhman)
- Handling political emotions in the classroom (Ásgeir Tryggvason)
- Values clarification exercises and Forum Play (Pernilla Andersson)